مبارزه با شپش در مدارس

مبارزه با شپش در مدارس

شپش سر يكی از بيماريهای مسری است كه توسط حشرات كوچک مستقر در پوست سر و ساقه مو منتقل می‌شوند.

فرهی با اشاره به اینکه وجود شپش سر نشانه عدم نظافت نيست بلكه هر فردی ممکن است به اين بيماری مبتلا شود، اظهار داشت: شپش سر معمولاً به شكل فرد به فرد و با تماس سر افراد سرايت پيدا مي كند.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه شپش در حدود 30 ثانيه از يک سر به سر ديگر انتقال پيدا می كند افزود: سرايت این عارضه از راه های ديگر مانند كلاه، شانه يا بالش شيوع كمتري دارد و عواملی همچون طول مو، جنس، سن و رنگ مو و حيوانات تاثیری در انتقال شپش ندارد.

وی به علائم اين عارضه اشاره کرد و افزود: بر اثر خارش شديد و بدون علت سر گاهي اوقات افراد دچار عفونت پوستي و زرد زخم ناحيه پشت سر و پشت گوش می شوند.

فرهی ادامه داد: فرد مبتلا به این عارضه در محيط مدرسه يا كار به راحتي اين حشره را به ديگري منتقل مي كند و تنها در زمان خارش هاي شديد سر متوجه شپش مي شود .

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه براي درمان شپش سر نيازي به تراشيدن مو نيست و به راحتي با يك شامپو مي توان آن را برطرف کرد، گفت: شامپوهاى ضد شپش به دلیل دارا بودن ترکیبات شیمیایى باعث نابودی شپش می شود که به مرور زمان با حل کردن کپسول تخم‌ها آنها را از مو جدا می کند که البته بدون تجویز نباید مصرف شوند.

وی افزود: اگر یک فرد در یک خانواده به این عارضه مبتلاست تمامى اعضا باید تحت درمان قرار گیرند که معمولاً علت شکست درمان بیماران نیز عدم رعایت همین نکته است.

فرهی با اشاره به اینکه درمان شپش در برخی موارد نیاز به تکرار پس از یک هفته دارد، بیان کرد: با شست و شوی وسایل شخصی همچون روسرى، شانه، برس، کلاه، شال، روبالشى و ملحفه با آب می‌توان آن را مهار کرد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه افزایش سطح آگاهى والدین، آموزگاران، دانش آموزان و افراد دیگر جامعه باعث کنترل سریع این بیماری می شود، تصریح کرد: شپش سر در هر طبقه اجتماعى و اقتصادى مى تواند دیده شود و مختص جامعه یا طبقه اجتماعی خاصی نیست.

وی یادآور شد: بهبود وضعیت بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی به شپش دارد؛ گرچه این انگل همچنان از گستردگی جهانی برخوردار است.

 با اشاره به اینکه با وجود پيشرفتهاي مختلف در حوزه هاي بهداشتي هنوز عارضه شپش سر از مشكلات رائج در سنين مدرسه محسوب می‌شود، گفت: به دلیل انتقال مستقیم و راحت شپش سر، اطلاع از نحوه انتقال و مبارزه با آن راحت ترين كار در جلوگيري از انتقال آن است.

اطلاعات نویسنده

مدیریت

نظری موجود نیست

دیدگاه خود را بیان کنید.