تقویم بارداری – هفته سی ام

تقویم بارداری – هفته سی ام

 

در هفته سی ام بارداری جنین به اندازه یک کلم سبز بزرگ شده و چین خوردگی های مغزش در حال تشکیل شدن است.

كودك شما در هفته سی ام با افزايش رشد بيشتر احساس تنگ شدن فضای شكم مادر را حس می كند و در مدت باقی تا زمان تولد کودک هر هفته حدود ٢٥٠ گرم وزن اضافه می كند.

جمجمه کودک در حال بزرگتر شدن است سطح مغز کودک تا به حال تقريبا صاف بوده اما از اين هفته شيارها و چين خوردگي هاي آن به تدريج شكل مي گيرد.

تقویم بارداری هفته به هفته/ هفته 30 جنین به اندازه

کرک های جنینی در حال ناپدیدشدن است

در حال حاضر سلول های و چربی های مغزش براي تنظيم درجه حرارت در حال شكل گيري هستند و به تدريج موهای نرم و كركي (لانكو) بدنش ناپديد شده و موهاي نوزادی رشد می کند.

در هفته سي ام بارداري رابط های عصبی (سیناپس ها ) به تعداد بسیار زیادی افزایش می یابد موهاي سر ضخيم تر و ناخن‌های دست و پاهای او رشدکرده و مژه ها و ابروها بلند می شوند.

جنین در هفته سی ام چه شکلی است؟

وزن کودک در هفته بیست ونهم حدود یک کیلو و 500 گرم و قد آن حدود ٤١ سانتی متر شده اگر بخواهيم اندازه او را شبيه سازي كنيم بايد بگوييم كه او به اندازه يك كلم سبز بزرگ با برگ هاي باز شده است. مايع آمنيوتيك اطراف جنین اكنون کمتر از 700 گرم شده اما با گذشت زمان کودک حجم بيشتری از رحم را اشغال کرده و از میزان این مایع کم می شود.

تكميل شدن مغز استخوان و روند توليد سلول هاي خوني قرمز جنين قبل توليد آن ها به وسيله طحال و بافت ها يكي از تغييرات مهم هفته سي ام بارداري است.

خطری که جان جنینتان را تهدید می کند

پره اکلامپسی بیماری جدی است که حدود پنج درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد، فشار خون بالا پس از هفته 20 بارداری همراه با حداقل یک علامت دیگر از این بیماری مانند وجود پروتئین در ادرار و اختلالات کلیه احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد.

تورم دست و پا از علائم این هفته است اما تورم بیش از حد ممکن است نشانه ای از پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری باشد اگر با تورم ناگهانی و شدید در دست، پا، صورت یا اطراف چشم خود،سردرد، سرگیجه، تاری دید، دوبینی، درد ناگهانی و شدید در ناحیه سردل، حالت تهوع و استفراغ مواجه شدید با پزشک خود آنها را در میان بگذارید.

علائم پره اکلامپسی معمولا در زمان نزدیکی زایمان بهبود پیدا می کند اما در موارد شدید می تواند مشکلات جدی ایجاد کرده و حتی تهدید کننده زندگی جنین نیز باشد دربرخی از این موارد حتی تنها راه نجات کودک زایمان زودهنگام است.

علل بروز مسمومیت بارداری

بروز پره اکلامپسی در حاملگی نخست شایع تر است با این حال اگر این بیماری را در بارداری قبلی خود تجربه کرده باشید به احتمال زیاد در حاملگی بعدی هم گرفتار این مشکل می شوید.

فشار خون مزمن، اختلالات خاص لخته شدن خون، دیابت، بیماری کلیوی یا بیماری خود ایمنی مثل لوپوس، سابقه این بیماری در یکی از بستگان نزدیک (مادر، خواهر، مادر بزرگ یا عمه، چاقی (شاخص توده بدنی 30 یا بیشتر)، حاملگی در سن بالا 40  سال می تواند خطر ابتلا به مسمومیت بارداری را افزایش دهد.

افزایش مصرف کلسیم و ویتامین ها ، محدود کردن مصرف نمک در برخی موارد می تواند به کاهش علائم کمک کند.

تجربه هاي مادر باردار در هفته سي ام بارداري

در حال حاضر تا اين هفته حجم خون (پلاسمای خون و گلبولهای قرمز آن) حدود 40 تا 50 درصد بیشتر از زمانی شده كه حامله نبودید، این تغییر برای تامین نیازهای شما و كودكتان به وجود آمده اما نگران نباشيد با خونریزی هنگام زایمان این خون اضافی از بدنتان خارج مي شود وزن شما به میزان نیم كیلوگرم در هفته در حال افزایش بوده كه نیمی از این افزایش متعلق به كودك شما است.

احساسات مادر حامله در همه موارد نسبت به معمول قوی تر بوده و در بیشتر موارد مادر حامله مجبور به آرام کردن خود می شود تا از گریه كودن و عصبانيت هايي كه در اثر تغييرات فيزيكي و هورموني به وجود آمده جلوگيري كند اين دوران می تواند وقت خوبی برای رشد کردن شخصیت مادر باشد.

در این هفته روزها بیشتر از قبل احساس خستگی می کنید به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است تعادل خود را هنگام راه رفتن از دست داده و در مفاصلتان احساس سستی و شلی کرده و برخی شب ها خواب های عجیب و غریب ببینید به دلیل بزرگ شدن جنین رحم به مثانه فشار وارد کرده و با مشکل تکرر ادرار یا حتی بی اختیاری مواجه شوید  علاوه بر این ها کمر درد و احساس کشش در ران پاها رابیشتر حس می کنید.

تغذیه در این هفته سلامت جنین را تضمین می کند

در این ماه مادران باردار باید برای پاسخگویی به نیازهای جنین مقدار زیادی پروتئین، ویتامین C، اسید فولیک و آهن مصرف کنند همچنین به دلیل افزایش سرعت رشد از استخوان ها لازم است با مصرف منابع غنی ازکلسیم مانند شیر، پنیر، ماست نیازهای جنین برای استخوان سازی را تامین کرد.

درسه ماه آخر هر روز حدود 250 میلی گرم کلسیم در اسکلت بدن کودک مورد استفاده قرار می گیرد. بادام، لوبیا، سبزیجات برگ دار، کلم بروکلی، و اسفناج منابع گیاهی بسیار خوبی از کلسیم هستند.

ما به شما یک برنامه غذایی مفید توصیه می کنیم البته این دستور برای زنان بارداری است که دچار دیابت بارداری یا مشکلات مشابه نیستند.

صبحانه: شیر کم چرب یک لیوان + 10 گرم کره با عسل  یا  پنکیک سیب‌زمینی و گوجه + شیر کم چرب  –  عدسی با نان سنگک

میان وعده صبح : نصف انبه یا آووکادو  متوسط

نهار: یک کفگیر برنج + نصف سینه مرغ کبابی- رولت گوشت ماهی كباب شده با پنیر چدار – سبزی‌پلو با گوشت ماهیچه

میان وعده عصر: چند عدد بیسکویت به همراه  لیوان شیر یا دو عدد خرما با شیر

شام: نودل سبزیجات – سالاد سزار –کوکو سیب‌زمینی–  خوراک لوبیا با قارچ

منبع:what to exact

اطلاعات نویسنده

مدیریت

نظری موجود نیست

دیدگاه خود را بیان کنید.